מכללת אלקאסמי נוסדה בשנת 1990 במטרה להכשיר מורים ללימודי האסלאם והערבית בתמיכת משרד החינוך ובעידודו; היא הוכרה על-ידי המל"ג. המכללה התפתחה בצורה מואצת בתחומים שונים, ומשמשת מוסד ציבורי לרווחת הציבור והסטודנטים כאחד ולשכלול אמצעי ההוראה והמחקר. היא רואה חשיבות רבה בפעילותה למען החברה והקהילה, אי-לכך נערכה סדרה של פרויקטים יוקרתיים לסיוע חברתי וקהילתי. כעת לומדים במכללה כ- 3000 סטודנטים (כולל משתלמים) מכל הארץ, 92% מהם סטודנטיות במסלולים: גיל רך, יסודי ועל-יסודי, בהתמחויות: לימודי אסלאם, ערבית, עברית, מדעים, מתמטיקה, מחשבים, אנגלית, חינוך מיוחד ומורות גננות לגן ולכיתות א'-ב'.
הסטודנטים מגיעים למכללה עם קונפליקטים ערכיים, זהויות חצויות ועמדות נוקשות כלפי המודרניזם וכלפי האחר, השונה, בהתאם למשוב ולהערכה שמקבלים. תהליך הכשרתם מאפשר שינויים רצויים המצביעים על יותר פתיחות ופחות קונפלקטים ערכיים. השאיפה המתמדת למצוינות עומדת בבסיס דרך עבודתה של המכללה. שאיפה זו מתבטאת בבחירת סטודנטים בעלי ממוצע ציונים גבוה יחסית, בבחירת סגל אקדמי מוכשר, בבניית תשתיות אקדמיות ופיזיות מתאימות ויוקרתיות למען קיום אווירה אקדמית וחינוכית ובאימוץ נורמות וכלי הוראה חדשניים. במכללה מרכזי לימוד מתקדמים, רמת המחשוב והתקשוב מהגבוהות במוסדות האקדמיים במדינה, ספרייה שהנה המפותחת ביותר במגזר הערבי וכוללת מעל 55.000 כותרים ותשתיות פיזיות המתאימות למוסד אקדמי ראוי). הימצאות המכללה בתוך המגזר הערבי מאפשרת לחלק ניכר מהסטודנטיות לזכות בהשכלה גבוהה; דבר שלא התאפשר קודם לכן . המכללה כמוסד אקדמי ראשון וייחודי בתוך עיר ערבית מהווה תקדים בעל חשיבות רבה. המשפחות, שרובן שמרניות, מאפשרות לבנותיהן ללמוד במכללה שהצליחה לזכות באמון רב של רוב האוכלוסייה במגזר הערבי בישראל. הקניית השכלה גבוהה לאישה הערבייה יכולה לבשר על תהליך שינוי חברתי ועל צמצום פערים בין שני המגזרים: הערבי והיהודי. מכללת אלקאסמי שהתחילה כמוסד דתי שיוסד על ידי אלטריקה אלח'לואתיה אלקאסמי, מהווה היום מודל לשינוי פני החברה הערבית; היא הפכה למוסד אותנטי המקבל לגיטימציה מהחברה הערבית המתאפיינת כחברה מסורתית, דתית ומתפתחת הנמצאת באינטראקציה מתמדת עם החברה היהודית שמתאפיינת כחברה מודרנית. מודל אחר ספק, אם יכול היה להצליח. הראייה החינוכית של המכללה נשענת על תהליכים המובילים את הלומד לחשוב על המוסכמות ועל האמונות הבסיסיות שעליהן הוא גדל, לנתח אותן, להשתחרר מהטפל ולחזק את הערכים האנושיים ההולמים את היותו אזרח במדינת ישראל המתיימר להיות אזרח בעולם הנאור: יודע להקשיב, לנתח דעות באופן הגיוני, לפתור בעיות בצורה מושכלת, להביע דעה ולהבין את האחר, ממקום של כבוד והערכה אמיתיים.

אבני דרך בעבודתה של המכללה:
  • ניהול מכוון תוצאות, עבודה לפי סטנדרטים
  • סטנדרטים אקדמיים
  • שילוב המכללה בחיי החברה בישראל ונטילת אחריות לבעיותנו כמיעוט
  • ניהול על-פי יעדים
  • תרבות ארגון הבנויה על ערכים משותפים, היוצרת גאווה בקרב העובדים
  • ניהול ידע והפיכתו לנחלת הכלל במסגרת תרבות למידה, מחקר, חדשנות ושיפור מתמיד
  • תהליך מתמיד של רכישת ידע.
  • אחריות ציבורית.
הגורמים לעיל נשאו פרי: המכללה הצליחה למצב עצמה כמוסד אקדמי ממלכתי על-אף ההתנגדויות מתוכה ומתוך המנהיגות הערבית שלחצה לכופף את גישת ניהול המכללה כמערכת המבוססת על תכנון, סטנדרטים ושקיפות. הצלחה זו מוכיחה שאפשר גם אחרת במגזר הערבי המאופיין בתרבות שבבסיסה עומדים קודים של תרבות "החמולה", קידום על-פי קירבה משפחתית ופרוטקציה, רמת חשיפה ושקיפות נמוכה. במקביל לפעילות האקדמית, המכללה מהווה מוקד לפעילות ענפה בקרב החברה הערבית בפרט והחברה הישראלית בכלל ומקדמת את השיח הבין-דתי והבין-תרבותי.

אקדמיית אלקאסמי זכתה בפרס האיכות והפיתוח בפיקוח אגף נציבות שירות המדינה והפכה למודל ארצי בנושא האיכות והמצוינות בזכות הפרס הלאומי באיכות ובמצוונות שהוענק לה בשנת 2009 ובשנת 2012 זכתה בפרס המוסד לשותפות והשגים ובשנת 2015 זכתה המכללה בעיטור ובפרס האירופאי של המחוייבות לאיכות ולמצויינות C2E. בתחילת 2017, מכללת אלקאסמי קיבלה את ההסמכה הראשונה בחברה הערבית והפכה לקמפוס אקדמי ירוק (Green Campus), כמו כן קיבלה אלקאסמי לאחרונה את פרס המצוינות בתעשייה-מחוז צפון מטעם התאחדות התעשיינים בישראל.