המודעות כלפי הזכויות של אוכלוסיות מיוחדות, לרבות אנשים עם מוגבלויות, הולכת ומתרחבת בארץ ובעולם. הזרם החברתי-הומנסטי מקבל חיזוק בזכות רפורמות עולמיות הרואות בפרט עם מוגבלויות כאדם שלם, עם צרכים מיוחדים, שלא מונעות ממנו להתפתח ולהשתלב בחברה ובשוק העבודה. במערכת החינוך בחברה הערבית, שנחשבת לחברה מתפתחת עם סממנים של מסורתיות, אומנם משתדלים ליישר קו עם הזרם החברתי המשלב, אבל עדיין דבקים במודל הרפואי מסורתי עם חלוקה של בעלי מוגבלויות למסגרות נפרדות ופחות משלבות במסגרות כוללניות. ככל שההשכלה של אנשי מקצוע מתרחבת ומעמיקה יותר, הראייה החברתית האוניברסאלית תעמיק אף היא.
חטיבה דיסציפלינארית בחינוך מיוחד במסגרת תכנית תואר שני בהוראה ולמידה (M.Ed.) מיועדת למורים בעלי ניסיון בהוראה ובטיפול בתלמידים עם מוגבלויות, השואפים להיות מורים מובילים ופורצי דרך במערכת החינוך. הרחבת ההשכלה של מורים ומורות ברמה של תואר שני, תסייע ללומדים לרכוש את הידע הדרוש למען תפקידי ריכוז, הדרכה והובלה בחינוך הרגיל ובחינוך המיוחד ויתרמו את חלקם לשינוי פני החברה הערבית. התכנית המוצעת תעמיק בפיתוח סביבות למידה חדשניות מוטות עתיד ועתירות טכנולוגיה, ובכך מאפשרת לבוגריה לכהן כיזמים לשינוי, וכמובילים של תחום החינוך המיוחד בבית הספר ולרכז את מערך התמיכה במסגרת החינוכית המשלבת, בהתייחס לתלמיד ומשפחתו ובהקשר הלימודי, החברתי והרגשי.
תיאור התכנית:
החטיבה הדיסציפלינארית בחינוך המיוחד המוצעת, תתמקד באוכלוסיות של תלמידים עם מוגבלויות שכיחות אשר מהווים את הרוב של אוכלוסיות עם מוגבלויות המשולבים במסגרות כוללניות, כמו הפרעות למידה, הפרעות קשב וריכוז, הפרעות התנהגות, הפרעות שפה ומוגבלות שכלית התפתחותית. הלימודים יתמקדו בפדגוגיה חדשנית המשלבת את הטכנולוגיה עם תפיסות חינוכיות חברתיות החל מאיתור הקשיים של התלמידים ועד הצעת תכניות טיפוליות מותאמות ומונגשות.
הקורסים המוצעים ביישום הדיסציפלינארי הם:
- סמינריון-סוגיות עכשוויות בחינוך תלמידים עם מוגבלויות (2 ש"ש)
- הסתגלות רגשית וחברתית של תלמידים עם הפרעות למידה (1 ש"ש)
- טכנולוגיה מסייעת לתלמידים עם מוגבלויות (1 ש"ש)
ملاحظة: محتوى باللغة العربية قيد الإنشاء