
1. סביבות הוראה מתקדמות: אסמאא ג'נאיים
החינוך, כמו העולם כולו פורץ את גבולות הזמן והמקום. בשנים האחרונות החלו ללמד וללמוד בבתי הספר בארץ ובעולם בשיטות הוראה מקוונות (באמצעות האינטרנט), המוציאות את הלמידה מבין כותלי הכתה. באמצעות המחשב הזמין והאינטרנט הנגיש מתקיימת הוראה ולמידה שמזמנת תקשורת בין תלמידים ממוסדות הנמצאים במקומות שונים, וכן בין תלמידים לבין מוריהם, הנמצאים במרחבים שונים.
ההשתתפות בקורס תביא להכרות עם ההוראה המקוונת בהיבט המחקרי והיישומי, ותאפשר ערוצי תקשורת מקצועיים בין-תרבותיים עם סטודנטים ממכללות שונות בארץ. במסגרת הקורס נעסוק בהכרת סביבות הוראה ולמידה מקוונות כמו כן כלים אינטרנטיים פתוחים ודרך יישומן לצורכי הוראה ולמידה. הסטודנטים יתנסו בעבודה קבוצתי מקוונת, פיתוח יחידות לימוד מקוונות, פיתוח פרויקטים מקוונים, עבודה שיתופית, ובניית אתרים.
ההשתתפות בקורס תביא להכרות עם ההוראה המקוונת בהיבט המחקרי והיישומי, ותאפשר ערוצי תקשורת מקצועיים בין-תרבותיים עם סטודנטים ממכללות שונות בארץ. במסגרת הקורס נעסוק בהכרת סביבות הוראה ולמידה מקוונות כמו כן כלים אינטרנטיים פתוחים ודרך יישומן לצורכי הוראה ולמידה. הסטודנטים יתנסו בעבודה קבוצתי מקוונת, פיתוח יחידות לימוד מקוונות, פיתוח פרויקטים מקוונים, עבודה שיתופית, ובניית אתרים.
2. ניהול פרויקטים: אולג טילצ'ין
הקורס יספק ידע על ניהול והערכת פרויקטים . הסטודנטים ילמדו את תחומי הידע של ניהול הפרויקט. הסטודנטים ישתמשו בכלי Microsoft Project לניהול פרויקטים. הקורס יתן אפשרות לבצע פרויקטים שונים בתחום הוראה ולמידה.
מטרות הקורס:
מטרות הקורס:
- הכרות עם בעיות ניהול הפרויקטים
- ניתוח תהליך הניהול של הפרויקטים
- לימוד תחומי הידע של ניהול הפרויקט: הקף, זמן, איכות, עלות, משאבי האנוש, סיכונים, תקשורת, רכישה,שילוב הפרויקט
- הכרות עם כלי Microsoft Project לניהול פרויקטים
3. ניתוח אירועים חינוכיים בדגש על פיתוח החשיבה: בהאא זועבי
הסדנה המוצעת מהווה מודל שבו מנסים לשלב וליישם כלי חשיבה וכלי אימון קוגניטיבי שונים בתוכן דיסציפלינארי של ניתוח אירועים חינוכיים. אירועים שהסטודנטים מביאים משדה החינוך, מודל זה מהווה מנוף להחדרת תפיסה חדשה של למידה המדגישה פיתוח הבנה מעמיקה של תכנים שונים, על מנת ליצור את השינוי המבוקש בהוראה ובלמידה בבתי הספר. תעניק הסדנה המוצעת לסטודנטים ידע תיאורטי ופדגוגי הממוקד בטיפוח חשיבה והבנה לגבי הקשר בין חשיבה והוראה של מורים לחשיבה ולמידה של תלמידים. ידע זה כולל, בין היתר, ידע על גישות לטיפוח חשיבה ועל היבטים שונים של חשיבה (כגון: חשיבה ביקורתית וחשיבה יצירתית).
4. סוגיות מגדריות בחברה ערבית משתנה: חנין מג'אדלה
החברה הערבית בעולם הערבי נמצאת בתהליך של שינויים דרסטיים מבחינה לאומית, פוליטית, חברתית, כלכלית ותרבותית החל מסוף המאה התשע עשרה. שינויים אלו מושפעים מתהליכים אוניברסליים ומשפיעים על הלך הרוחות המקומיים בכל אחת ממדינות ערב. השינויים בעצמם, משפיעים על יחסי מגדר בחברה הערבית. סימון דה בובואר כתבה בספרה המין השני "את לא נולדת אישה את נעשית אישה". הקורס ינסה לעמוד על השלכות של השינויים אשר חלו בעולם הערבי על תפיסת מגדר בחייהם של נשים וגברים ערבים.
מטרות:
מטרות:
- ללמוד איך בני אדם הופכים לתפקד כגברים או נשים בתוך ההקשרים החברתיים והתרבותיים שלהם.
- לעמוד על דינמיקות של תהליכי שימור ושינוי בחייהם של נשים וגברים בעולם הערבי ובישראל.
5. הכיתה כמערכת חברתית: חסן אבו סעד
הקורס מיועד לשנה ג בהכשרה לכל המסלולים וההתמחויות. הקורס בעל אופי סדנאי המשלב תיאוריה, תרגול, וניתוח אירועים אמיתיים מהשטח, ומשלב מחשוב (למידה מרחוק –חלקית), הקורס ידון בשאלות בסיסיות סביב מערכות יחסים בכיתה כי מפתח לניהול נכון של כיתת מתלמדים. סוגי אינטראקציה חברתית ולימודית, מימדי הכיתה ומיומנויות המורה לזיהוי מימדים אלה, כיצד אפשר לגרום לתלמיד להשתלב בחיי הכיתה ולהיות מעורב, לימודית, חברתית ורגשית. מה יכול המורה לעשות כדי לבנות כיתה כקבוצה חברתית דבקה במטרות בעלת אינטראקציה חיובית.
6. מנהיגות חינוכית בראיה האסלאמית: ח'אלד מחמוד
מטרות הקורס:
- גיבוש מבנה תיאורטי למנהיגות באסלאם
- תיאוריות מנהיגות בעולם לעומת האסלאם
- ניתוח ביקורתי לתיאוריות קלאסיות לעומת חדישות במנהיגות
- תפקידי מנהיגות נשית
7. סדנת ליווי מצוינים- שנה ג: סבאח סבאח
המטרות העיקריות לסדנה:
- לאפשר לסטודנטים ללמוד בתכנית ייחודית בתחום העשרה תרבותית, ערכית ואקדמית.
- טיפוח ופיתוח כישורי מנהיגות, קבלת החלטות ויזמות בקרב סטודנטים מצוינים.
- לפתח/לטפח סטודנטים בעלי כישורי מנהיגות חינוכית שבעתיד יהוו כוח מוביל במערכת החינוך במגזר הערבי.
- לבנות אצל הסטודנטים תמונת עולם שלמה ומקיפה אשר תוכל לשלב בין עולם המסורת החברתית והדתית ובין העולם האקדמי המודרני.
- לעודד יוזמה, התנדבות ותרומה לקהילה בקרב קבוצת המצוינים, ולחנך לנטילת אחריות במילוי משימות ותפקידים חברתיים.
8. פילוסופיה של החינוך (מוסר וערכים): סובחי ריאן
מהם הנחות המוצא, האינטרסים והמנגנונים שבהם פועל החינוך באיסלאם ובתפיסות אחרות, בניגוד לאופן שבו הוא מוצג כרגיל, הפילוסופיה והפוליטיקה של החינוך יונגדו לחינוך לקראת ערכים, שיוצג בקורס בעזרת הפדגוגיה הביקורתית.
סוגית החינוך לערכים באיסלאם תעלה במהלך הקורס בארבעה הקשרים:
סוגית החינוך לערכים באיסלאם תעלה במהלך הקורס בארבעה הקשרים:
- הסטודנטים יכירו את הגישות הפילוסופיות, התיאוריות והפרקטיקות החינוכיות ההגמוניות מנקודת מבטה של תורת המוסר.
- הסטודנטים יכירו את תורת החינוך באיסלאם לעומת גישות פילוסופיות.
- חינוך לערכים בעל אוריינטציה הומונסטית ואוניברסאלית יוצג כאלטרנטיבה לתורות מוסר אחרות.
- הבנת אופני הפעולה של החינוך כמבוא לפעילות קונקרטית לשינויה וכמימד ממאמץ לשינוי-עצמי, הן במישור האישי והן ברובד הקהילתי.
9. אחריות, חינוך והוראה: סמדר גונן
מטרת תוכנית הלימודים היא להכשיר מורים לאחריות. זה יעשה על ידי בירור ודיונים במהות האחריות. התכנית, תשלב בין הצד המעשי- אירועים בנושא אחריות מחיי בית הספר- ובין חומר תיאורטי עיוני אינטרדיסציפלינרי. וגם התנסות בחוויית האחריות, כלפי עצמנו וכלפי הסטודנטים להוראה. וכן יישום של אחריות בבית הספר. נדגיש את חשיבותה של האחריות בכל תחומי החיים, מהורות, לחינוך, לפוליטיקה ולפרנסה, ובעיקר לתקשורת וקשר מוסרי ואישי בין אדם לחברו.
על כן מטרות הקורס הספציפיות הן:
על כן מטרות הקורס הספציפיות הן:
- לחשוף את הסטודנטים למושגים בסיסיים וגישות תיאורטיות בנושא האחריות.
- הסטודנטים יעריכו את ההשלכות החינוכיות הנגזרות מהוראת הנושא.
- לאפשר לסטודנטים לרכוש כלים פדגוגיים ודידקטיים לפיתוח האחריות בקרב התלמידים.
10. האמנות בתרבות האסלאם: אחמד ג'בן
מטרות הקורס:
- הקניית ידע בסיסי באומנות באסלאם
- התפתחות האומנות באסלאם בימי הביניים
- הראיה הדתית לאומנות
- מפורסמי עבודות האומנות אצל הערבים ואצל המוסלמים
11. כתיבה יצירתית: עאידה פחמאוי
מטרות הקורס:
- הסטודנט רוכש רקע ספרותי וכלים הולמים, לשם קריאת טקסט באופן עצמאי ופעיל.
- הסטודנט מכיר את הטכניקות והכלים הלשוניים והאסתטיים אשר מגייס היוצר בעבודתו.
- הסטודנט יוצר טקסט חדש ע"י "פירוק והרכבה" של מרכיבים פואטיים, עורך שינויים, ומתרגל בכתיבת טקסטים חדשים.
12. דרמה יצירתית: כרמה זועבי
הרי שיטות ההוראה הן מגוונות , אך השימוש בדרמה יוצרת מהווה שיטה ייחודית לקורס עצמו , הקורס הוא סדנא מעשית מובנית ששמה את הסטודנט במרכז , ומפעילים אותו תוך כדי ריכוז על הביטוי הספונטני שלו מצד אחד ותוך כדי מפתחים נושא הקשור לאישיות והתמחות הסטודנט מצד שני . הקורס מיועד למצוינים שבו הסטודנטיות מקבלות את השיטה כדי להפעיל את הילדים תוך כדי חיזוק נקודות הכוח שלהם דרך החוויה עצמה.
מטרות הקורס:
מטרות הקורס:
- להכיר את עולם הדרמה ואת היצירתיות
- להכיר את מאפייני הדראמה , וחשיבותה ככלי חינוכי
- לפתח מיומנויות היצירתיות אצל הסטודנט
- לעזור לסטודנט להתבטא באופן חופשי ולחזק אישיותו
- לתת לסטודנטיות כלים לשלב הדרמה בעבודתו
13. חינוך לשלום-אתגרים, מטרות ושיטות: זועבי בהאא
הקשרים שונים שבהם מתנהל חינוך לשלום.
- מהו ההקשר של קונפליקט עיקש?
- האתגרים שמציב ההקשר של קונפליקט עיקש בפני חינוך לשלום
- המטרות והמשמעויות של חינוך לשלום.
- חינוך לפתרון קונפליקטים, חינוך לדו-קיום ושאר מיני אסטרטגיות של חינוך לשלום.
- השערת המגע לצורותיה ודפוסי חינוך לשלום אחרים
- מה ידוע לנו על תוצרי החינוך לשלום?
14. יזמות מנהיגותית במערכת החינוך: סעדה נביל
הקשרים שונים שבהם מתנהל חינוך לשלום.
- מבוא לתורת היזמות.
- שלבי התהליך היזמי להלכה ולמעשה.
- שאלונים, סקרים ותצפיות ככלי עזר ביזמות, בשיווק ובפרסום, כולל יחסי ציבור; זיהוי לקוחות והכרת צרכיהם והתאמת המוצר ללקוחות.
- יזמים: התנהגות ומאפיינים; כישורי המנהל והמורה כיזמים, כמעודדי יזמות וכמובילי שינוי
- יזמות בארגונים.
- מודלים לתכנון בתחומי היזמות והשיווק, תוך וחוץ ארגוניים; רעיון חינוכי או חברתי- חינוכי וחשיבה יצירתית להוצאתו לפועל.
- הערכת הצלחת היוזמה.
- יזמות נשים; יזמות בסקטור הציבורי; יזמות בהשפעתם של תהליכים סביבתיים.
- יזמות בפרספקטיבה השוואתית יזמות עסקית ומבנה אי שוויון בחברה המודרנית.
15. סיורים לימודיים: סלאם קודסי
הטיול וחשיבותו במערכת החינוך, שיטות להדרכת טיול ו/או סיור לימודי, הסיור הלימודי, 3 סיורים למקומות שונים בארץ
16. הקניית מיומנויות שליטה עצמית אצל תלמידים: קותייבה אגבאריה
- המפה הקוגניטיבית: מחשבות , אמונות בסיסיות , רגשות והתנהגויות.
- סוגי מחשבות וסכמות.
- זיהוי והערכה למחשבות אוטומטיות ורגשות, עיוותי חשיבה ומחשבות אלטרנטיביות.
- הכרות עם המודל ההתנהגותי-קוגניטיבי בטיפול.
- הכרות עם הפרופיל הקוגניטיבי לחרדה חברתית, דיכאון, פוביה, פרפקציוניזם, כעס, מחשבות אובססיביות, תוך דגש על הכעס כמרכיב משמעותי באלימות בית ספרית.
- אינטליגנציה רגשית: הגדרה, תרומת הרגשות בחיינו.
- אינטליגנציה רגשית: מרכיבים,הבסיס העצבי לרגשות.
- גורמים מזרזים ומעכבים לאינטליגנציה רגשית, עם הדגמות מהכיתה.
- הקניית כישורים התנהגותיים,קוגניטיביים ורגשיים לעידוד אינטליגנציה רגשית בקרב תלמידים אלימים.
- תרומת האינטליגנציה הרגשית לעבודת המורה, איך עושים זאת?.
- התנסות במגוון שיטות התנהגותיות וקוגניטיביות בעבודה עם ילדים אלימים: פתרון בעיות, חשיבה חיובית, שליטה עצמית, דמיון מודרך, הרפיה, דיסינטזציה, שליטה בכעסים.
17. סדנת ליווי מצוינים- שנה א: קותייבה אגבאריה
- מצוינות כללית וחינוכית, מה היא בשבילי?
- "חזון" אישי: פיתוח חזון חינוכי. - טיפוח מנהיגות חברתית.
- איתור נושאים ומקומות לביצוע פרויקט התרומה החברתית.
- תפיסות שונות של מצוינות, מחוננות ואינטליגנציה. - הנחלת תרבות של מצוינות.
- מנהיגות ומאפייניה.
- חינוך ליזמות.
- הצגת פרויקטי התרומה החברתית ורפלקסיה על הנעשה בשדה
18. סדנת ליווי מצוינים- שנה ב: חסן אבו סעד
מסוגלות עצמית, התפתחות עתידית: ניתוחים ביקורתיים מהשדה, פיתוח אלטרנטיבות - יצירתיות למידה מתוך ניסיון של שנים ב' ו ג' ,
לקראת סיום: מי אנחנו כמורים מצוינים : הצגת רעיונות , מסקנות והמלצות לעתיד.
במסגרת הסדנה, הסטודנטים מקבלים רפלקציה על הפרויקטים שהם מנהלים בשדה, כאשר כל סטודנט מתבקש להתחיל בפרויקט של מעורבות חברתית.
לקראת סיום: מי אנחנו כמורים מצוינים : הצגת רעיונות , מסקנות והמלצות לעתיד.
במסגרת הסדנה, הסטודנטים מקבלים רפלקציה על הפרויקטים שהם מנהלים בשדה, כאשר כל סטודנט מתבקש להתחיל בפרויקט של מעורבות חברתית.
19. התנסות מעשית ייחודית
הייחוד בהתנסות של מסלול המצויינים מתבטא בתוצרים שהסטודנטים מכינים לפרויקט האישי שלהם. במהלך הכנת התוצרים הם גם מנסים אותם בהתנסות המעשית שלהם בתוך הכיתות, ובזאת הם מפגינים יכולות לא שגרתיות, ייחודיות ויצירתיות בתחום ההוראה. ההתנסות מתקיימת ברובה בבתי ספר, אך במסגרות שונות מהמסגרת הקלאסית של כיתה שלמה. בדרך כלל אוכלוסיות מיוחדות, מחוננים, לקויי למידה, ילדים עם בעיות אלימות וכד'.
לדוגמא בהתנסות ייחודית במתמטיקה, היה דגש על השימוש בכלים דיגיטאליים דינאמיים, ויזואליים ואינטראקטיביים בהתבסס על שימוש באפלטים וסביבת ג'יוג'ברא, ובשנה שעברה הייתה התבססות על הניסיון מהשנה שלפניה והודגש פיתוח פעילויות המעודדות חשיבה מתמטית מסדר גבוה.
לשנה הבאה התכנון הוא להשתמש במה שנעשה בשנתיים האחרונות בכדי להכין דגמי הוראה לפי המודל שמציע משרד החינוך. הסטודנטים יכינו חומרים לפורטל התוכן החינוכי של המשרד שכוללים דגמי הוראה מתוקשבים לתחום המתמטיקה. יחידות הלימוד שהנם יבנו, יכסו את מעגל ההוראה לכל שיעור, וזאת על פי המלצות המשרד. כמו כן נדגיש על הכנת פעילויות אשר מעודדות למידה שיתופית ולמידה אותנטית משמעותית, דבר שמשרד החינוך מדגיש באופן בולט בתקופה האחרונה.
לדוגמא בהתנסות ייחודית במתמטיקה, היה דגש על השימוש בכלים דיגיטאליים דינאמיים, ויזואליים ואינטראקטיביים בהתבסס על שימוש באפלטים וסביבת ג'יוג'ברא, ובשנה שעברה הייתה התבססות על הניסיון מהשנה שלפניה והודגש פיתוח פעילויות המעודדות חשיבה מתמטית מסדר גבוה.
לשנה הבאה התכנון הוא להשתמש במה שנעשה בשנתיים האחרונות בכדי להכין דגמי הוראה לפי המודל שמציע משרד החינוך. הסטודנטים יכינו חומרים לפורטל התוכן החינוכי של המשרד שכוללים דגמי הוראה מתוקשבים לתחום המתמטיקה. יחידות הלימוד שהנם יבנו, יכסו את מעגל ההוראה לכל שיעור, וזאת על פי המלצות המשרד. כמו כן נדגיש על הכנת פעילויות אשר מעודדות למידה שיתופית ולמידה אותנטית משמעותית, דבר שמשרד החינוך מדגיש באופן בולט בתקופה האחרונה.